از استعفای مدیر صرافی بایننس تا ممنوع الخروج شدن او!

ماجرا از آنجا شروع شد که دادگاه واشنگتن آمریکا در تاریخ ۷ ژوئن اقدام به احضار «چانگ پنگ ژائو (Chang Peng Zhao)» معروف به CZ، مدیرعامل صرافی بایننس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان، نمود. این حادثه، تنها دو روز پس از اعلام شکایت کمیسیون بورس آمریکا از ژائو به دلیل فعالیت‌های مشکوک صرافی بایننس در زمینه اوراق بهادار ثبت نشده، رخ داد. در این احضاریه، مدیرعامل بایننس به دادگاه فراخوانده شده و از او خواسته شده است که نسبت به شکایت مطرح‌شده پاسخگو باشد.

این اقدامات حقوقی و شکایت اخیر از سوی کمیسیون بورس آمریکا نشان‌دهنده تشدید تدابیر حاکمیتی در برابر فعالیت‌های مالی مرتبط با صرافی‌ها است. به نظر می‌رسد که واشنگتن آمریکا با احضار مدیرعامل بایننس، قصد دارد تا با اجرای مستقیم اقدامات حقوقی، تخلفات مالی ممکنه را شفاف‌سازی نموده و از صرافی‌ها درخواست پاسخگویی به قوانین مربوطه را کند.

احضار ژائو به دادگاه ایالات متحده

با توجه به اطلاعات موجود، این اقدام حاکمیتی نشان‌دهنده محکومیت یا وقایع چشمگیر دیگری در برابر این مدیرعامل بود. به گفته‌ منابع موثق، مدیرعامل بایننس اجباری به حضور شخصی در دادگاه نداشت. با این حال، از نظر حقوقی، وی موظف بود که به احضاریه ارسالی توسط این کمیسیون پاسخ دهد. بر اساس مدارک ارائه‌شده در آن زمان، بایننس و چانگ پنگ ژائو ۲۱ روز فرصت دارند تا به احضاریه پاسخ دهند. در صورت عدم واکنش در این بازه زمانی، دادگاه به‌صورت پیش‌فرض برای بررسی شکایت اقدام کرده و قضاوت خود را صادر می‌کند.

لازم به ذکر است که شکایت علیه بایننس در تاریخ ۵ ژوئن به صورت عمومی اعلام شد و شامل ۱۳ اتهام جدی در زمینه نقض قوانین اوراق بهادار مرتبط با محصولات و خدمات داخلی پلتفرم بایننس بود. این اتهامات شامل اقدامات نقض قوانین سهام‌گذاری و عدم ثبت بازوهای اصلی صرافی مانند بایننس آمریکا نیز بود.

احضار ژائو به دادگاه ایالات متحده

بایننس در پی این جریان، ادعا کرد که تمام این اتهامات کمیسیون بورس را رد کرده و با توجه به مدل کسب و کار خاص خود، که قابلیت مقایسه با سایر پلتفرم‌ها را ندارد، از دیگران متمایز است و احتمال وقوع واقعه‌هایی مشابه با فروپاشی FTX برای بایننس وجود ندارد.

به علاوه، در بیانیه ارائه شده، بایننس اتهامات مرتبط با دست‌کاری و سوءاستفاده از سرمایه مشتریان و وثیقه‌های وام گرفته شده را رد کرد و اظهار کرد که تاکنون هیچ گونه حمایت مالی از نامزدهای سیاسی آمریکا نکرده و حامی هیچ موسسه یا سازمان تفریحی و رسانه‌ای نبوده است.

ماجرای استعفای مدیرعامل بایننس از سمت خود

مقامات وزارت دادگستری آمریکا در پی بررسی‌های خود در پرونده صرافی بایننس اعلام کردند که چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل این پلتفرم، در بخشی از پرونده جنایی علیه این صرافی، متهم شناخته شده است. نکته جالب توجه این که به دنبال این اتفاق و توافق برای پرداخت جریمه ۴ میلیارد دلاری، ژائو از سمت خود به عنوان مدیرعامل صرافی بایننس استعفا داد!

در کنفرانس خبری اخیر، «مریک گارلند (Merrick Garland )»، دادستان کل ایالات متحده، اعلام کرد که ژائو، علیرغم سکونت در خارج از کشور، ادعای گناهکار بودن خود را به دادگاه فدرال ایالات متحده اعلام کرده است. توافق پرداخت مبلغ ۴.۳ میلیارد دلاری بین دولت آمریکا و بایننس، بخش عظیمی از اقدامات حقوقی و مدنی علیه این پلتفرم را پوشش می‌دهد.

گارلند تشریح کرد که سیاست‌های بایننس در سال‌های اخیر به مجرمان این امکان را داده است تا پس از انجام فعالیت‌های غیرقانونی، سرمایه‌های مختلف را از طریق این صرافی منتقل کنند. وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که با وجود تظاهر به رعایت قوانین، بایننس مسیرهایی را برای انتقال سرمایه‌های غیرقانونی برای گروه‌های خاصی از کاربران خود فراهم کرده است. همچنین، گارلند بیان کرد که این صرافی موظف خواهد بود تا تحت نظارت قرار گیرد و می‌بایست در خصوص فعالیت‌ها و تراکنش‌های مشکوک گذشته خود گزارش‌هایی را ارائه دهد.

مریک گارلند (Merrick Garland )»، دادستان کل ایالات متحده

دادستان کل آمریکا اظهار کرد که بایننس و مدیرعامل آن اولویت خود را در ترجیح سود شخصی به جای امنیت کاربران آمریکایی قرار داده‌اند و با استفاده از فناوری جدید، قوانین را نادیده گرفته و دست به دورزدن آن زده‌اند. ژائو نیز در واکنش به این اتفاقات اعلام کرده است که از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد.

پس از بیانات گارلند، «جنت یلن (Janet Yellen)»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد که بایننس ملزم به پرداخت بیش از ۳.۴ میلیارد دلار جریمه به شبکه جرائم مالی و ۱ میلیارد دلار به دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی است. همچنین، «راستین بهنام (Rostin Behnam)»، رئیس کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده (CFTC)، اعلام کرده که این صرافی باید ۲.۷ میلیارد دلار جریمه پولی و مدنی را تسویه کند. به اضافه اینکه چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل سابق بایننس، نیز موظف به پرداخت جریمه ۱۵۰ میلیون دلاری است.

در پاسخ به توافق میان وزارت دادگستری و بایننس، این صرافی ضمن ابراز خرسندی از این نتیجه ادعا کرده است که این پلتفرم هیچ‌گاه از ارزش اصلی خود، یعنی امنیت و ایمنی کاربران، نکاسته است. در ادامه، چانگ پنگ ژائو در یک پست توییتری اعلام کرد که از موقعیت مدیرعاملی بایننس کناره‌گیری می‌کند و «ریچارد تنگ (Richard Teng)»، یکی از مدیران سابق این صرافی، وظیفه مدیرعاملی را به عهده خواهد گرفت.

ژائو در پیام خود اشاره کرد که اشتباهاتی رخ داده و اکنون مسئولیت آن‌ها را برعهده گرفته است. او اظهار کرد که تصمیم به کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی بایننس بهترین تصمیم برای جامعه، صرافی، و خود او خواهد بود. چراکه او در شش سال اخیر حتی یک روز تعطیل نداشته و اکنون می‌تواند استراحت کند.

استعفای مدیرعامل بایننس

گفتی است بر اساس کیفرخواستی که در تاریخ ۱۴ نوامبر ثبت شد، مدیرعامل بایننس به دلیل عدم اجرای یک برنامه مؤثر در مبارزه با پول‌شویی، متهم به نقض قانون رازداری بانکی شد. سوابق دادگاه مربوط به اتهامات علیه بایننس و CZ از تاریخ ۱۴ تا ۲۱ نوامبر، پس از درخواست دادستان‌ها و در پی توافق بین هر دو طرف، محرمانه نگه‌داشته شده بود.

توافق بین مقامات ایالات‌متحده و بایننس به طور قابل توجهی به پایان تحقیقات مدنی و جنایی مرتبط با صرافی، که ماه‌ها قبل آغاز شده بود، خاتمه داد. با این حال، صرافی هنوز با یک پرونده مدنی معلق مواجه است که توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات‌متحده راجع به نقض قوانین اوراق بهادار ثبت شده است و بایننس، Binance.US، و ژائو به‌عنوان متهمان در این پرونده ذکر شده‌اند.

آزادی چانگ پنگ ژائو با قرار وثیقه ۱‍۷۵ میلیون دلاری

چانگ پنگ ژائو، مؤسس و مدیرعامل سابق صرافی بایننس، که به علت نقض قوانین بانکداری مخرب شناخته شد، از سوی دادگان کشور آمریکا محکوم به ۱۸ ماه زندان شد. این در حالی است که ژائو با پرداخت قرار وثیقه ۱۷۵ میلیون دلاری آزاد خواهد شد و مقرر شد که در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ برای صدور حکم نهایی در دادگاه آمریکا حضور پیدا کند. این حکم احتمالاً به وی اجازه خواهد داد تا به شهر دبی باز گردد.

گفتنی است این پرداخت وثیقه به عنوان بخشی از توافق ۴.۳ میلیارد دلاری بین بایننس و وزارت دادگستری آمریکا صورت گرفته است و شامل جریمه پرداختی ژائو به میزان ۵۰ میلیون دلار و کناره‌گیری از سمت مدیرعاملی بایننس نیز می‌شود.

آزادی چانگ پنگ ژائو با قرار وثیقه ۱‍۷۵ میلیون دلاری

مدیرعامل سابق بایننس در قرار وثیقه موافقت کرده است که مکان زندگی خود را با دادگاه به اشتراک بگذارد و در صورت حضور نیافتن در دادگاه مشخص شده ماه فوریه، پلیس اجازه دستگیری وی را خواهد داشت. حضور نیافتن در دادگاه با جریمه ۲۵۰ هزار دلاری و حداکثر ۱۰ سال زندان همراه خواهد بود. ژائو به عنوان جریمه قرار وثیقه ۱۵ میلیون دلاری را به یک صندوق امانی ارسال کرده است.

هنوز قرار وثیقه چانگ پنگ ژائو قطعی نشده است و این امکان وجود دارد که در صورت بازبینی توسط مقامات، رد شود. اگر قاضی با حکم قرار وثیقه مخالفت کند، ژائو مجبور خواهد بود تا زمان تصمیم نهایی در آمریکا بماند.

حساب چانگ پنگ ژائو در پلتفرم X محدود شد!

در تاریخ ۲۳ نوامبر، کاربران شاهد عدم دسترسی به صفحه حساب X (توییتر سابق) چانگ پنگ ژائو در بایننس بودند. به نظر می‌رسد این محدودیت به دلیل تغییر نام حساب کاربری از “CZ Binance” به “CZ BNB” اتفاق افتاده باشد. ژائو اظهار کرد که احتمالاً این تغییر نام باعث شده است که حساب او به‌طور موقت محدود شود.

ژائو درباره این محدودیت به مسئولیت ایلان ماسک، مدیر شبکه اجتماعی ایکس اشاره کرد و گفت مسک باید بر روی قابلیت تشخیص ربات‌ها در پلتفرم X بیشتر کار کند تا از حملات افراد بد و ربات‌ها جلوگیری شود.

حساب چانگ پنگ ژائو در پلتفرم X محدود شد

مدیرعامل سابق صرافی بایننس، ممنوع‌ الخروج شد

بنا به گزارشات موجوپ، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل سابق بایننس، حق خروج از ایالات متحده را تا زمان صدور حکم نهایی از سوی دادگاه ندارد. این تصمیم توسط یکی از قضات منطقه‌ای ایالات متحده در پرونده بایننس صادر شده است.

ژائو، که اخیراً به نقض قوانین رازداری بانکی اقرار کرده بود و از مدیرعاملی بایننس استعفا داده بود، در حال آماده شدن برای بازگشت به امارات متحده عربی بود. اما قاضی منطقه تصمیم بر توقف قرار وثیقه او گرفت و اجازه خروج او از آمریکا را به تعویق انداخت. این تصمیم به معنای این است که ژائو باید تا زمان صدور حکم نهایی در ایالات متحده بماند.

مدیرعامل سابق صرافی بایننس، ممنوع‌ الخروج شد

به دنبال اقدام اخیر دادگاه ایالات متحده، تیم حقوقی ژائو استدلال کرده که وی به طور داوطلبانه به ایالات متحده آمده و شخصا به نقض قوانین اقرار کرده است. وزارت دادگستری اعلام کرده است که ژائو ممکن است محکوم به حبس شود و این حکم می‌تواند مدت زمانی از چند ماه تا ۱۰ سال را شامل شود. با این حال، ژائو حق دارد که برای هر حکمی که بیش از ۱۸ ماه باشد، درخواست تجدید نظر کند.

حال باید منتظر ماند و دید دادگاه ایالات متحده در نهایت چه تصمیمی برای مدیرعامل بزرگترین صرافی رز ارز جهان خواهد گرفت و این تصمیم چه تبعاتی را برای جامعه ارزهای دیجیتال و این بازار مالی به همراه خواهد داشت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *