رویداد مهم هاوینگ بیت کوین و نکاتس در مورد آن

هاوینگ، به‌عنوان رویدادی کلیدی در شبکه بیت‌کوین شناخته می‌شود که در هر دوره چهار ساله، پاداش استخراج هر بلوک را به نصف کاهش می‌دهد. دوره بعدی این رویداد مهم، حدود چهار ماه آینده است که در بلوک شماره ۸۴۰٬۰۰۰ رخ خواهد داد. از آنجایی که این تغییرات در ارزش بیت‌کوین تأثیر مستقیمی بر روی سایر ارزهای دیجیتال دارد، دانش از رفتار قیمتی بیت‌کوین در ماه‌های نزدیک به هاوینگ و همچنین در دوره پس از آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عنوان یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار فعال در بازار، این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمات منطقی‌تری برای سرمایه‌گذاری خود بگیرید.

هاوینگ بیت‌کوین بعد از ۱۱۳ روز دیگر، در بلوک شماره ۸۴۰٬۰۰۰ اتفاق می‌افتد و باعث کاهش پاداش استخراج از ۶.۲۵ به ۳.۱۲۵ واحد می‌شود. این اقدام معمولاً به‌عنوان یک عامل مثبت در طولانی‌مدت برای افزایش قیمت و ارزش بیت‌کوین شناخته می‌شود، زیرا سرعت تولید واحدهای جدید را کاهش داده و در نتیجه، ممکن است به ارتقای ارزش بیت‌کوین کمک کند. با این حال، لازم است توجه داشته باشیم که مقدار تقاضا همچنان نقش مهمی در این فرآیند بازی می‌کند. اگر تقاضا برای بیت‌کوین در زمان افزایش یا حداقل ثابت بماند، این نظریه که هاوینگ باعث افزایش ارزش بیت‌کوین می‌شود، ممکن است به چالش کشیده شود. بنابراین، نقش تقاضا در زمان حاشیه‌نشینی از این مسئله نیز باید در نظر گرفته شود.

رویداد بعدی هاوینگ بیت کوین

از زمان اجرای اولین هاوینگ در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲، شاهد این مسئله بودیم که قیمت بیت‌کوین به طور تقریبی با واکنش یکسانی به این رویداد در دوره‌های مختلف روبرو شد و الگوی ثابتی را نشان داد. این الگو نقش مهمی در تشخیص جهت حرکت بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌های پیشرو داشته و می‌توان گفت که رفتارهای قبل و بعد از هاوینگ تا حد زیادی پیش‌بینی‌پذیر بوده است.

«رکت کپیتال (Rekt Capital)»، تحلیلگر مشهور و فعال در فضای توییتر، تاکید دارد که این رویداد مهم نه تنها بر روی بیت‌‌کوین بلکه بر روی کل بازار ارزهای دیجیتال تأثیرگذار است. او به صورت مداوم رفتارهای قیمتی بیت‌کوین را با دوره‌های گذشته مقایسه کرده و در یک پست جذاب، به نکات قابل‌توجهی در مورد تغییرات وضعیت بازار قبل و بعد از هاوینگ اشاره کرده است. این تحلیل اطلاعات مهمی را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در نظر گرفته و آن‌ها را در اتخاذ تصمیمات بهتر برای استراتژی‌های سرمایه‌گذاری خود یاری می‌رساند.

این تحلیل‌گر، رفتار قیمت بیت‌کوین در دوره هاوینگ را به ۵ فاز مختلف تقسیم کرده است که اولین مرحله آن را با نام دوره ماقبل هاوینگ (Pre-Halving period) عنوان کرده است. در این مرحله، هر سقوط قیمت به سطوح پایین‌تر، تاریخی می‌تواند فرصت مناسبی برای خرید بیت‌کوین ایجاد کند و در ماه‌های بعد از هاوینگ، بازدهی مثبتی را به ارمغان می‌اورد.

در مرحله دوم، به صعود «ماقبل هاوینگ (Pre-Halving Rally)» پرداخته می‌شود. رکت کپیتال با اشاره به ۶۰ روز باقی‌مانده تا هاوینگ بیت‌کوین (که در نمودار زیر به رنگ آبی نمایش داده شده)، احتمال شکل‌گیری یک روند صعودی تازه را بررسی کرده و این پیش‌بینی را با نظریه «اخبار را بخر و شایعه را بفروش» توجیه می‌کند. او معتقد است که بخشی از سرمایه‌گذاران در این مرحله به خرید مشغول می‌شوند تا پس از هاوینگ با دریافت بازدهی موردانتظار، به فروش بپردازند. در نتیجه، این بازه زمانی ممکن است با یک روند صعودی همراه باشد.

فازبندی هاوینگ‌های قبلی بیت کوین توسط رکت کپیتال

مرحله سوم با نام «اصلاح ماقبل هاوینگ (Pre-Halving Retrace)»توسط رکت کپیتال معرفی شده است و به طور معمول در روزهای نزدیک به هاوینگ یا حتی پس از آن اتفاق می‌افتد. این اصلاح، که در سال ۲۰۱۶ با یک نزول ۳۸ درصدی و در سال ۲۰۲۰ با یک سقوط ۲۰ درصدی رخ داده است، باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران به حدی دچار تردید شوند که نسبت به تأثیر مثبت هاوینگ بر قیمت ارز دیجیتال تردیداتی پیدا کنند.

مرحله چهارم، «انباشت مجدد (Re-Accumulation)» نام دارد. در این مرحله، که ممکن است چند ماه به طول بینجامد، بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل عدم مشاهده رشد قابل‌توجه در مسیر بیت کوین، ناامید شده یا حتی از بازار خارج شوند. رکت کپیتال با اشاره به این مرحله، تأکید می‌کند که در این دوره، بسیاری از سرمایه‌گذاران نیاز به صبر و استقرار دارند تا با گذر زمان، رشد مجدد و پتانسیل ارتقایی برای بازار ظاهر شود.

مرحله پنج و فاز پایانی که سرمایه‌گذاران بیت‌کوین سال‌ها منتظر آن می مانند، «روند صعودی سهمی (Parabolic Uptrend)» نام دارد. در این مرحله، قیمت از فاز انباشت مجدد خارج شده و این فرصت را دارد که با یک رشد سریع، رکورد تاریخی خود را جابه‌جا کند. این فاز اغلب با یک افزایش نسبت به مراحل قبلی همراه است و سرمایه‌گذاران به دنبال افزایش سود و بهره‌وری مالی بیشتر هستند. رکت کپیتال این مرحله را به عنوان نقطه‌ای مهم و جذاب برای سرمایه‌گذاران توصیف کرده و توقع می‌رود که در این مرحله، بیت کوین به شکل قابل‌توجهی ارتقا پیدا کند و رکوردهای تاریخی خود را به‌روز کند.

جمع بندی

گرچه پیش‌بینی‌های ارائه شده توسط رکت کپیتال در مورد بازار همراه با استدلال‌های قابل قبول رارائه شده است، اما باید توجه داشت که هیچ گونه تضمینی برای تکرار دقیق الگوهای گذشته وجود ندارد. بازارهای مالی ممکن است هر لحظه تحت تأثیر اتفاقات غیرمنتظره قرار گیرند و مسیر آن‌ها به شکلی ناگهانی تغییر کند. بنابراین، برای سرمایه‌گذاران توجه به این مسئله ضرورت دارد که علاوه بر درک الگوها و روندهای بازار، ریسک سرمایه‌گذاری‌های خود را به دقت ارزیابی کنند و با آگاهی کامل در مورد دارایی‌های خود تصمیم‌گیری کنند.

درک عمیق از اصول اقتصادی و مکانیسم‌های بازار مالی نیز امکان تحلیل و تفسیر بهتری از وضعیت بازار فراهم می‌کند. فهم دینامیک‌های تقاضا و عرضه، اثرات رویدادهای مختلف بر رفتار بازار، و تأثیر اخبار و رویدادهای اقتصادی بر قیمت دارایی‌ها، ابزارهای اساسی برای اتخاذ تصمیمات در بازار مالی هستند. همچنین، در طولانی مدت، توسعه مهارت‌های تحلیل تکنیکال و ارتباط با عوامل روانی بازار نیز می‌تواند به بهبود قابلیت‌های تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران کمک شایانی کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *