ورلد کوین فعالیت خود را از اوایل سال ۲۰۲۴ در کنیا آغاز خواهد کرد

بر اساس گزارشات ارائه شده، به نظر می‌رسد که نمایندگان ورلد کوین با مقامات کنیایی به توافقی دست یافته‌اند که به این پروژه ارز دیجیتال اجازه می‌دهد تا عملیات خود را طبق دستورالعمل‌های جدیدی در کنیا آغاز کند. اطلاعات به دست آمده از منابع مطلع نشان می‌دهد که احتمالاً این پروژه در اوایل سال ۲۰۲۴ به طور رسمی فعالیت خود را در این کشور آغاز خواهد کرد.

چند ماه پیش، رگولاتورهای کنیا به دلیل عدم وجود مجوزهای لازم، فعالیت ورلد کوین در این کشور را متوقف کرده بودند. حالا به نظر می‌رسد که ورلد کوین مستقیماً با این رگولاتورها همکاری می‌کند تا الزامات قانونی کشور را برآورده کند، به خصوص در شرایطی که این نهادها در حال مطالعه وضعیت قانونی جدیدی هستند.

چرا دولت کنیا فعالیت ورلدکوین را ممنوع اعلام کرد؟

پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین (Worldcoin) با بیش از ۲ میلیون ثبت‌نام در سراسر جهان، به دلیل اسکن عنبیه چشم کاربران خود، توجه قابل توجهی از سوی مقامات کشورهای مختلف به خود جلب کرده است. در ماه آگوست سال جاری (۲۰۲۳) دولت کنیا اعلام کرد که به منظور حفظ حریم خصوصی عمومی، به‌طور موقت فعالیت این پروژه را در این کشور متوقف کرده است.

وزارت کشور کنیا در بیانیه‌ منتشر شده در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد که فعالیت‌های پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین با نماد اختصاری WLD را به حالت تعلیق درآورده است. این تصمیم، به گفته مقامات دولتی، به‌عنوان یک اقدام «پیشگیرانه برای تأمین امنیت عموم مردم» گرفته شده است.

چرا دولت کنیا فعالیت ورلدکوین را ممنوع اعلام کرد؟

وزارت کشور کنیا در بیانیه‌ای که در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شد اعلام کرد:

دولت نگران فعالیت‌های سازمانی است که خود را ورلد کوین (WORLD COIN) می‌نامد و در ثبت نام شهروندان از طریق جمع‌آوری داده‌های عنبیه چشم نقش دارد. بر این اساس، دولت فورا فعالیت‌های ورلدکوین و هر نهاد دیگری را که ممکن است به طور مشابه برای مردم کنیا خطرناک باشند را تا زمانی که سازمان‌های دولتی مربوطه نسبت به عدم وجود هرگونه خطر اطمینان حاصل کنند به حالت تعلیق درآورده است.

شرکت ورلد کوین، که توسط «سم آلتمن (Sam Altman)»، مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی مطرح و شناخته شده اوپن‌ای‌آی (OpenAI) تأسیس شده است، باعث ایجاد نگرانی‌های قابل توجه در میان مقامات کشورهای مختلف و نظارت‌گران حریم خصوصی در سراسر جهان شده است. این پروژه ارز دیجیتال، با اسکن عنبیه چشم افراد، با هدف اخذ یک گذرنامه‌ دیجیتال یا شناسه ورلد (World ID) برای آنان فعالیت می‌کند. این رویکرد این امکان را فراهم می‌کند که از طریق عنبیه فرد، هویت او تأیید شود و یک هش عنبیه برای او ایجاد گردد.

با توجه به توضیحات ارائه شده توسط پروژه ارز دیجیتال ورلد کوین، کاربران می‌توانند با استفاده از این شناسه، هویت خود را با تأیید بی‌همتایی و بدون افشای اطلاعات حفظ کنند. این روش به افراد امکان می‌دهد تا از حفظ حریم خصوصی و امنیت شخصی خود اطمینان حاصل کنند.

سم آلتمن (Sam Altman) بنیانگذار پروژه ورلد کوین

اگرچه مدت زمان زیادی از شروع به کار پروژه ورلد کوین نگذشته است، اما همچنان موضوع قانونی و مشروعیت آن موجب بحث‌های فراوان در میان افراد و نهادهای مختلف شده است. نگرانی اصلی از سوی سازمان‌ها، نهادهای دولتی و نظاران حریم خصوصی بیشتر به خاطر شرایط نگهداری اطلاعات بیومتریکی حساس در این پروژه مطرح شده است.

نهادهای قانون‌گذار در اروپا به همین دلیل تحقیقات جدی درباره ارز دیجیتال ورلد کوین آغاز کرده‌اند. دولت‌هایی چون فرانسه، آلمان و بریتانیا از جمله این کشورها هستند که پیشینه تحقیقات در مورد این پروژه را مورد بررسی قرار داده‌اند. دفتر کمیساریای اطلاعات بریتانیا (ICO) اعلام کرده است که نهادهای دولتی باید قبل از هر گونه پردازش اطلاعات حساس در این پروژه، یک ارزیابی حفاظت اطلاعات انجام دهند.

با وجود این موانع، گوی‌های بیومتریک یا دستگاه‌های تصویربرداری بیومتریک اورب (Orb) شرکت ورلد کوین در حال حاضر در کشورهای زیادی به فعالیت مشغول هستند. تعداد ۲ دستگاه در بریتانیا، یکی در فرانسه و یک دستگاه در آلمان نصب شده است. علاوه بر این، ۳۶۶ گوی بیومتریک در نقاط مختلف جهان نصب شده‌اند. ورلد کوین در حال حاضر درحال تولید ۲ هزار دستگاه اورب دیگر است.

گوی بیومتریک ورلد کوین

ورلد کوین پس از بروز نگرانی‌ها در وب‌سایت خود اظهار کرد که پروژه‌اش به‌طور کامل با قوانین و مقررات مربوط به جمع‌آوری و انتقال اطلاعات بیومتریک، از جمله GDPR اتحادیه اروپا، سازگار است. در حالی که آلتمن ادعا می‌کند که هر ۸ ثانیه یک نفر به این پروژه پیوسته است، او اعلام کرده است که ظرف ماه‌های آینده تعداد گوی‌های بیومتریک در شهرهای بزرگ افزایش یافته و ظرفیت ثبت‌نام کلی ارز دیجیتال ورلد کوین به ۵ برابر افزایش خواهد یافت.

با توجه به شمارنده زنده‌ای که در وب‌سایت این شرکت نمایش داده می‌شود، تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۱۶۴ هزار نفر از ۱۲۰ ملیت مختلف در ۳۴ کشور جهان شناسه ورلد را دریافت کرده‌اند.

گفتنی است توکن این پروژه که با همان نام ورلد کوین منتشر شده و با نماد اختصاری WLD در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، در آغاز عرضه ۲.۳۹ دلار قیمت داشت و در زمان نگارش این مطلب قیمت آن به سطح ۳.۵۵ دلار رسیده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *