شکایت SEC از ایلان ماسک و ادامه نبرد سخت میان آن‌ها

رگولاتور اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) به تازگی شکایت خود از ایلان ماسک (Elon Musk)، کارآفرین مشهور در حوزه تکنولوژی، را به یک قاضی ارائه کرده است؛ این سازمان رگولاتوری آمریکا از قاضی این پرونده خواسته تا ایلان ماسک را موظف به توضیح در مورد بخشی از سهام توییتر که پیش از خرید این شبکه اجتماعی به دست آورده، کند. گزارش‌های به‌دست آمده از منابع معتبری مانند بلومبرگ و رویترز نشان می‌دهد که این درخواست به دلیل ناتوانی ماسک در ارائه توضیحات قابل قبول در ماه‌های گذشته مطرح شده است و این امر باعث تشدید تنش‌ها و اختلافات او با کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شده است.

این تحقیقات در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ آغاز شدند تا تشخیص داده شود که آیا ماسک، در زمان خرید سهام توییتر قوانین اوراق بهادار فدرال را رعایت کرده یا نه. این تحقیقات همچنین به بررسی اظهارات و اسنادی مرتبط با معامله‌ ماسک در توییتر خواهند پرداخت. ماسک پیش از انجام معامله‌ خرید توییتر در ماه مارس سال گذشته، ۹.۲ درصد از سهام این شرکت را خریداری کرده بود و برای اولین‌بار در ماه آوریل، این خرید را به کمیسیون SEC اطلاع داده بود.

این نهاد نظارتی روز پنج‌شنبه، اعلام کرد که ماسک در ماه می ۲۰۲۳ به این نهاد احضار شده بود و در ابتدا موافقت کرده بود که در تاریخ ۱۵ سپتامبر در شهر سانفرانسیسکو شهادت دهد. با این حال، دو روز قبل از تاریخ مصاحبه، ایلان ماسک چندین اعتراض ساختگی را ارائه داد.

شکایت SEC از ایلان ماسک به دلیل امتناع از شهادت در تحقیقات مربوط به خرید توییتر

ایلان ماسک SEC را به تلاش برای آزار و اذیت او متهم کرده و همچنین نسبت به محل انتخاب‌شده توسط این نهاد برای ملاقات با او اعتراض کرده بود. بازرسان مرتبط با این پرونده تاریخ‌های جدیدی برای مصاحبه تعیین کرده و پیشنهاد داده‌اند مصاحبه را به فورت‌ورث تگزاس، که نزدیک محل سکونت فعلی ماسک است، منتقل کنند، اما او این پیشنهاد را نپذیرفت. از زمان آغاز تحقیقات، SEC هزاران سند از ماسک و دیگر افراد مشتبه در این پرونده را درخواست کرده است.

ایلان ماسک در اکانت X (توییتر سابق) خود در مورد این مسئله واکنش نشان داده و اظهار کرده است که این کمیسیون باید به صورت جدی بازنگری شود. او همچنین پیشنهاد داده است که یک کمیسیون تشکیل داده شود تا افرادی که از قدرت نظارتی خود برای منافع شخصی و سیاسی سوءاستفاده می‌کنند، تنبیه شوند.

ایلان ماسک در نبردی سخت با SEC روبرو است

اگرچه این موضوع که آیا ایلان ماسک قصد مقاومت در برابر درخواست‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار را دارد یا خیر مشخص نیست، اما به عقیده تحلیل‌گران احتمال موفقیت هر چالش حقوقی بسیار کم است.

استیون کریمنز، یکی از شرکاء در شرکت دیویس رایت ترمین، به رویترز اظهار کرد:

این پرونده با دعواهای گذشته بین SEC و ایلان ماسک متفاوت است زیرا یک پرونده احضاریه اجرایی است. این پرونده‌ها واقعا کاملا سامانی‌یافته هستند… قانون به کمیسیون SEC قدرت احضاریه برای گرفتن شهادت‌های تحقیقاتی و جمع‌آوری اسناد را می‌دهد.

وکلای دیگر نیز نظرات خود را در مورد این پرونده ارائه داده‌اند. هوارد فیشر از شرکت موزس و سینگر خاطرنشان کرد که SEC فقط باید نشان دهد که احضاریه بخشی از تلاش مشروع این نهاد برای به دست آوردن شهادت است تا ایلان ماسک را مجبور به شهادت کند. اما روبرت فرنچمن، شریک شرکت فرانسوی موکاسی، گفت:

فکر نمی‌کنم ماسک در این نبرد پیروز شود.

وکلا همچنین به رویترز گفتند که ماسک احتمالا تا زمانی که شهادت ندهد جریمه خواهد شد، اگرچه این احتمال هم وجود دارد که در ماسک در شرایط سخت با مجازات زندان روبرو شود.

تمامی متخصصان مذکور تجربه قبلی در زمینه‌های مرتبط دارند. کریمنز و فیشر هر دو سابقاً به عنوان وکیل کمیسیون SEC خدمت کرده‌اند، در حالی که فرنچمن در پرونده‌هایی که توسط آژانس اوراق بهادار آغاز شده از مشتریان دفاع کرده است.

پرونده درگیری ایلان ماسک و SEC

نگاه جامعه کریپتو به پرونده ماسک و SEC

دعواهای اخیر و گذشته ماسک علیه SEC به ارزهای دیجیتال مربوط نمی‌شوند، اما پرونده‌ اخیر او به خاطر مقاومت‌های زیادش در برابر نظارت‌ و تحت فشار قرار دادن شدید ماسک توسط SEC، مورد توجه ویژه جامعه کریپتو قرار گرفته است.

خود ایلان ماسک اکنون خواستار بازنگری در عملکرد SEC شده و به افراد دیگری که این آژانس را به چالش کشیده‌اند، پیوسته است، از جمله تام ایمر، جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و هستر پیرس، یکی از کمیسران خود SEC. چندین شرکت رمزنگاری از جمله Coinbase، Ripple و Grayscale نیز اخیراً با SEC در چالش و نبرد بوده‌اند.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که ایلان ماسک در کنار پرونده شکایت خود با SEC، در معرض یک شکایت دسته جمعی در مورد تبلیغات Dogecoin (DOGE) نیز هست، اگرچه این پرونده تاکنون توسط SEC دنبال نشده‌است، اما ادعای تقلب در اوراق بهادار را در این زمینه دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *